چهارمین سمپوزیوم بینالمللی آرمانشهر کودکان
کودک، شهر و اقلیم: آیندهای که از ما میپرسد
چهارمین سمپوزیوم بینالمللی آرمانشهر کودکان درسال 1405 برگزار میشود؛
رویدادی میانرشتهای که با محوریت کودک، شهر و اقلیم به بررسی تأثیر تغییرات اقلیمی بر زندگی، سلامت و آیندهی نسل کودک میپردازد.
این سمپوزیوم توسط نشریه و مرکز مطالعاتی و پژوهشی آرمانشهر کودکان برگزار میشود
با مشارکت دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، انجمن معماری و شهرسازی ایران، کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه، مجمع شهرداران ایران، مرکز گفتوگو و همکاریهای فرهنگی و هنری ملل راه ابریشم، انجمن مفاخر ایران
و همکاری نهادها، دانشگاهها و اساتید برجسته بینالمللی در حوزههای معماری، شهرسازی، محیط زیست، آموزش و علوم اجتماعی.
هدف از این رویداد، ایجاد بستری برای تبادل دانش، تجربه و راهکارهای عملی میان پژوهشگران، طراحان شهری، سیاستگذاران و فعالان اجتماعی است تا مسیر توسعهی شهرهای تابآور، اقلیمپذیر و دوستدار کودک ترسیم شود.
- هدف و رویکرد
در جهانی که بحرانهای اقلیمی و نابرابریهای فضایی به شکل مستقیم زندگی کودکان را تحت تأثیر قرار داده،
این سمپوزیوم به دنبال پاسخ به پرسشی اساسی است:
شهر آینده چگونه میتواند از کودک محافظت کند و در عین حال به او قدرت و صدا ببخشد؟
با رویکردی علمی، فرهنگی و میانرشتهای، سمپوزیوم بر تولید دانش، تحلیل تجربههای جهانی و بومی، و ارائهی پروژههای کاربردی متمرکز است.
- محورهای کلیدی و موضوعات پیشنهادی برای مقالات و پروژهها
۱. کودک و بحرانهای اقلیمی جهانی
مطالعه اثرات تغییرات اقلیمی بر سلامت جسمی و روانی کودکان، امنیت آب و غذا، و محیط زیست محلی.
پژوهشها و پروژههای مرتبط میتوانند به موضوعاتی مانند تابآوری کودکان در شرایط خشکسالی، گرما، سیل و طوفان،
یا شبکههای حمایتی، آموزشی و روانی برای کودکان مناطق در معرض بحران بپردازند.
۲. شهر پایدار و اقلیمپذیر برای نسل آینده
بررسی نقش معماری و طراحی شهری در ساخت شهرهای مقاوم، کمکربن و پاسخگو به نیازهای کودکان.
مقالات و طرحها میتوانند بر مدارس پایدار، فضاهای بازی مقاوم در برابر اقلیم، حملونقل پاک، و شهرسازی سبز متمرکز باشند.
پژوهشهای تجربی، مطالعات موردی و پروژههای طراحی شهری در این محور مورد استقبالاند.
۳. آموزش، فرهنگ و روایت کودکانه برای اقلیم
پژوهش در زمینهی آموزش محیطزیستی، روشهای نوین آموزش اقلیمی برای کودکان،
و نقش هنر، بازی و قصهگویی در تغییر رفتار زیستمحیطی نسل جدید.
طرحهای پیشنهادی میتوانند به ابزارهای آموزشی، اپلیکیشنها، برنامههای مدرسهای و روایتهای فرهنگی اقلیممحور بپردازند.
۴. مشارکت و صدای کودکان در حکمرانی اقلیمی
مطالعهی مدلها و تجربههای جهانی child-inclusive planning و بررسی راهکارهای مشارکت واقعی کودکان در سیاستهای شهری و محیطی.
مقالات میتوانند به سازوکارهای نوآورانه برای شنیدن صدای کودکان در تصمیمسازیهای محلی، شهری و اقلیمی بپردازند.
پروژههای مشارکتی و پژوهشهای اجتماعی در این محور اهمیت ویژه دارند.
۵. عدالت اقلیمی و حق کودکان بر شهر
تحلیل ارتباط میان تغییر اقلیم، فقر، مهاجرت و نابرابریهای فضایی از منظر حقوق کودکان.
مقالات میتوانند به عدالت بیننسلی، حق بر محیط سالم، سیاستهای حمایتی اقلیمی، و الگوهای بازتوزیع منابع شهری بپردازند.
مطالعات میدانی، حقوقی و اجتماعی در این بخش تشویق میشوند.
۶. کودک، صنعت و آینده پایدار
بررسی نقش صنایع و شرکتها در تحقق عدالت زیستمحیطی و مسئولیت اجتماعی در قبال نسل آینده.
پژوهشها میتوانند شامل مدلهای CSR کودکمحور، ارزیابی اثرات صنعتی بر سلامت کودکان، و برنامههای آموزشی در جوامع صنعتی باشند.
پروژههای بینبخشی میان دانشگاه، صنعت و جامعه مدنی در این محور مورد توجه ویژهاند.
✳️ نتیجه و چشمانداز
چهارمین سمپوزیوم بینالمللی آرمانشهر کودکان، به دنبال خلق پلی میان دانش، طراحی، و عدالت اقلیمی است.
جایی که پژوهشهای دانشگاهی، تجربههای اجتماعی، و راهکارهای معماری در کنار هم قرار میگیرند تا آیندهای را طراحی کنند که در آن:
هر کودک، حق دارد در شهری سالم، ایمن، عادلانه و سازگار با اقلیم زندگی کند.
